سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

دستاورد معکوس حملات انتحاری روز عاشورا برای دشمنان

متأسفانه امسال باردیگر مراسم عزاداری عاشورا با حملات انتحاری و انفجاری در کابل و بلخ، به شهادت بیش از بیست تن از شهروندان کشور و زخمی شدن بیش از هشتاد تن دیگر منجر شد.

این حملات از یک طرف ماهیت ضد دینی و اسلامی حمله کنندگان را به نمایش می گذارند واز سوی دیگر عدم پایبندی این گروه ها را به ارزش های انسانی و بی باکی آنها را در کشتار بیرحمانه افراد ملکی و غیر نظامیان به اثبات می رسانند.
با توجه به افزایش ناامنی ها و تهدیدات گروه های تروریستی، انتظار می رفت که مراسم عاشورای امسال هدف حملات تروریستی قرار گیرد. منابع معتبر و رسمی دولتی و خارجی نیز از حملات هدفمندانه در دهه محرم در شهر کابل خبر داده بودند که هدف اولی این حملات مراسم عزاداری امام حسین (ع) بودند. به همین دلیل گارنیزنیون کابل مردم را از تجمعات در سرک ها منع کرده بود و در ارتباط با مشکلات امنیتی هشدار داده بود.
عزاداری امام حسین(ع) صرف نظر از برخی حواشی آن که زیاد قابل توجه هم نیستند، یک حق مذهبی و مدنی است که در قانون اساسی کشور این حق برای شهروندان به رسمیت شناخته شده است. آزادی بیان و آزادی مذهب و آزادی مراسم های مذهبی یکی از فاکتورهای مهم حقوق شهروندی را تشکیل می دهد. بدون در نظر داشت این حقوق اصل آزادی و برابری معنا پیدا نمی کند و دموکراسی و عدالت در جامعه تحقق نمی یابد. زیبایی و گیرایی دموکراسی و آزادی در همین برگزاری مراسم های مذهبی و تکثر در گرایش ها و آداب و رسوم اجتماعی نهفته است.
اگر این آزادی ها به هر دلیلی محدود شود، جذابیت دموکراسی نیز رو به زوال می نهد و سایه دیکتاتوری و سیطره فکری عدالت ستیزانه  در جامعه گسترش یافته و راه را برای تولید یک جامعه تک صدایی هموار می سازد. از این رو برگزاری این گونه نه تنها با روح دموکراسی، تکثر گرایی، وحدت و قانون گرایی در تضاد و ستیز قرار ندارند که سبب تقویت ریشه های همپذیری در جامعه گردیده و بنیان های دموکراسی را در کشور و در میان اعضای جامعه ریشه دارتر می کنند.
از طرف دیگر اجرای مراسم عاشورا در افغانستان یک مسأله جدید نیست. مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی در طول تاریخ، دهه محرم را با برگزاری مراسم سخنرانی، وعظ، خطابه، ختم قران شریف، نذر و نذورات و روضه خوانی و سینه زنی گرامی داشته اند. در ارتباط با قیام امام حسین(ع) هیچ اختلافی میان علمای شیعه و سنی افغانستان وجود ندارد و هردو مذهب بر حقانیت این قیام تکیه و تأکید دارند.
در گذشته تاریخی مراسم عاشورا علاوه بر مردم عادی پیروان اهل سنت همواره مقامات بلند پایه حکومتی و مقامات محلی به صورت مداوم و گسترده در مراسم عاشورای که از سوی شیعیان برگزار می شدند، اشتراک می کردند و همبستگی خود را با شیعیان و ارادت خود را با امام حسین نواسه رسول خدا (ج) اعلام می داشتند.
روحیه همپذیری میان شیعه و سنی در افغانستان تاهنوز جلوی بسیاری از دسیسه ها و توطیه های دشمنان وطن را گرفته و از بسیاری از بدبختی ها و کشتارهای ناروا و ناجایز جلوگیری کرده است.   اختلافات مذهبی بهترین زمینه برای نفوذ دشمنان در میان جامعه افغانستان است و از اینرو دشمنان افغانستان همواره تلاش کرده که اختلافات قومی و مذهبی را در افغانستان دامن بزنند و به این ترتیب زمینه جنگ ها و دشمنی ها را در میان اقوام و مذاهب کشور فراهم آورند. با آن که دشمنان درعرصه ترویج نفاق و دشمنی میان اقوام مؤفق عمل کرده و توانسته از این ضعف افغان ها بهترین استفاده را در دسترسی به منافع خود بنمایند؛ اما در عرصه مذهبی به دلیل بیداری و هوشیاری علمای دلسوز افغانستان مؤفق نشده اند که تفرقه مذهبی را در کشور دامن بزنند.
حملات انتحاری در مراسم عاشورا به صورت واضح اتحاد، برادری و همفکری برادران شیعه و سنی را در کشور، هدف قرار داده است. دشمنان می خواهند به این ترتیب اختلافات مذهبی را در افغانستان دامن بزنند و پیروان دو مذهب اسلامی را در این کشور  روبروی هم قرار دهند و یا حداقل اعتماد و همکاری و همپذیری میان آنان را کاهش دهند.
اگرچه شهادت زنان، کودکان، جوانان و مردان بی گناه کشور صرف به دلیل اشتراک در مراسم مذهبی  تأسف آور و دردناک می باشد، اما مردم می دانند که عاملین این حملات هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارند. همه می دانند که این حملات از سوی گروه های افراطی و تروریستی انجام می شوند که به هیچ قوم و مذهب اسلامی در افغانستان ارتباط ندارند. آنان گماشتگان و مزدوران بیگانگانند که برای پیشبرد پروژه نفاق، جنگ، خشونت و کشتار در این کشور فرستاده شده اند. این گروه ها تنها دشمنان شیعیان نیستند که پیروان مذاهب سنی در سراسر افغانستان نیز از خشونت و بیرحمی آنها در امان نیستند.
اعلام همدردی برادران سنی با شیعیان و محکومیت وسیع این عمل از سوی شهروندان کشور به خوبی نشان می دهند که این حملات نه تنها سبب بی اعتمادی و دشمنی میان پیروان مذاهب اسلامی نمی شوند که حس همدردی و ضرورت حفظ وحدت و همبستگی میان شهروندان را بیش از پیش برملا می سازد.
این حملات جز این که خباثت و ذلت افراد مرتبط با گروه های هراس افگن را نشان دهند و سرسپردگی عاملان این حملات را به دشمنان افغانستان به اثبات برسانند، دیگر هیچ تأثیر منفی در مناسبات اجتماعی و مذهبی مردم افغانستان نخواهند داشت. این حملات هیچگاه سبب کمرنگ شدن مراسم عزاداری امام حسین نیز نخواهند شد و بدون تردید همانطوری که درگذشته مردم افغانستان علیرغم همه تهدیدات امنیتی، مراسم مذهبی خود را برگزار می کردند، در آینده با شکوه تر و گسترده تر و با انگیزه بیشتر از قبل این مراسم را در سایه خرد و عقلانیت و در پرتو آموزه های دینی و مذهبی برگزار خواهند کرد.
بنابراین دشمنان به هیچ وجه با این گونه حرکات ددمنشانه، نمی توانند رابطه مسالمت آمیز و توأم با احترام متقابل میان مذاهب را برهم زنند و نمی توانند از شکوه مراسم امام حسین و عاشورا بکاهند. از اینرو با قاطعیت گفته می توانیم که دشمنان در این هدف خود کاملا ناکام  بوده و دستاورد معکوس از این گونه حملات خونین نصیب می شوند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.