سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

پیمان امنیتی ما را برده آمریکا ساخت

باید اعتراف کنیم که قرارداد امنیتی که ما با آمریکا امضا کردیم ما را برده آمریکا ساخت و تا زمانیکه ما از این بردگی بیرون نیامده ایم ما خود هیچکاری را نمی توانیم انجام دهیم.

 پیمان امنیتی با آمریکا ضربه بزرگی بر استقلال و آرامش کشور وارد کرد. این پیمان نه تنها سودی بحال مردم و کشور نداشت که بر مشکلات امنیتی و اقتصادی ما اضافه کرد و حتی زمینه دیگر مخالفان و تروریستان جهانی مانند داعش را به افغانستان کشانید. در این میان در افغانستان هر روز که می گذرد بر وخامت اوضاع افزوده می شود.

وحید مژده آگاه مسایل سیاسی گفت: بزرگنمایی درمورد داعش در افغانستان زیاد صورت گرفته است. درست است که این گروه دو سال قبل در افغانستان پیدا شد اما در طول این مدت نتوانست کار منظمی را انجام دهد و جغرافیای وسیعی را به خود اختصاص دهد. مشکل بزرگ داعش این بود که از ابتدا با طالبان درگیر شد و رهبرانی که در آغاز به عنوان رهبران اقلیم خراسان از طرف داعش آمدند، اوضاع را به صورت درست درک نکردند که افغانستان با سوریه فرق دارد. اگر اینها در سوریه درگیر جنگ با جبهه النصره شدند و این جبهه را ضعیف کردند در افغانستان وضعیت متفاوت است.

وی افزود: کسانیکه داعش را به افغانستان آوردند، امید داشتند که با اولین ضربه بتوانند کار بزرگی را همانطور که در سوریه انجام دادند، انجام دهند و بتوانند یک منطقه وسیع را بگیرد اما اینکار ها انجام نشد.

مژده، در خصوص نگرانی های روسیه از وجود داعش در افغانستان بیان داشت: بزرگنمایی برای داعش از افغانستان شروع شد، بزرگنمایی روس از داعش هم به خاطر حفظ مرزهای شان از جانب آسیای میانه است. روس ها فکر می کنند که با شکست داعش در سوریه و عراق چون تعداد زیادی از فرماندهان مهم داعش در آنجا مربوط به کشورهای آسیای میانه هستند پس احتمال دارد که در نتیجه فشارهایی که در آنجا می آید آنها به افغانستان بیایند. افغانستان هم کشوری است که حکومتی به آن شکل وجود ندارد و زمینه برای فعالیت های گروه های مختلف آماده است بنابراین اینها می توانند بیایند و به افغانستان بر گردند و از طریق افغانستان آسیای میانه را تهدید کنند البته این مساله مساله ای کاملا منتفی است و ما نمی توانیم بگوییم که کسانی از سوریه آمده اند و شروع به دهشت افکنی کرده اند، می توانند اینجا را همانند آنجا ناامن کنند.

وی، ادامه داد: روس ها در صدد این هستند که با ایجاد داعش هراسی در منطقه، بتوانند نفوذ گذشته خود را دوباره در کشورهای آسیای میانه احیا کنند. این مساله را هم باید در نظر داشته باشیم. همینطور ایران هم با نام داعش می تواند تعریف جدیدی از امنیت خود داشته باشد.

این آگاه سیاسی، با بیان اینکه دولت افغانستان متهم به تقویت داعش است افزود: اینکه وزارت خارجه افغانستان می گوید حتی اگر اعضای شرکت کننده در نشست مسکو، حسن نیت هم داشته باشند، عدم حضور افغانستان سوال برانگیز است. باید این را در نظر گرفت که خود دولت افغانستان متهم است به اینکه داعش را در افغانستان تقویت می کند. و این کنفرانس به خاطر رفع چالش های داخل افغانستان است نه پاکستان. در داخل افغانستان کسانی هستند که ادعا کردند که ما سند داریم و دولت افغانستان داعش را تقویت می کند. کشورما همیشه موجب نگرانی های کشورهای همسایه بوده است.

وی، در خصوص ارتباطات روسیه با طالبان بیان داشت: پاکستان تا به حال در این منطقه مانند یک ابزار به دست آمریکا عمل کرده است و حالا به خاطر اینکه پاکستان از چشم آمریکا افتاده است به نوعی خود را به آمریکا نشان می دهد که من امکانات دیگری هم دارم و به سوی روسیه تمایل نشان می دهد. اما کشورهایی مانند چین و روسیه به خاطر اینکه در منطقه هستند می خواهند که پاکستان را با خود داشته باشند تا جلو بازی های آمریکا را بگیرند. در خصوص روابط روسیه با طالبان هم باید گفت که تنها روس ها نیستند که اینطور با طالبان روابط دارند. وقتی ما درمورد روبط صحبت می کنیم در ذهنیت ها اینطور می آید که ممکن است روس ها به طالبان سلاح و پول داده باشند. اما این نشستی که درمورد طالبان برگزار شد و تصمیمی که در مورد آنها گرفته شد در سطح منطقه برای طالبان از هر سلاحی دیگر، مفیدتر بود. چرا که در سطح سیاسی به آنها مشروعیت بخشید.

مژده، وجود ناامنی ها و حضور و ظهور داعش و طالبان را خواسته و پرداخته کشورهای غربی می داند و می گوید: پیمان امنیتی هم هیچ تفاوتی به حال ما نکرد. باید اعتراف کنیم که قرار داد امنیتی که ما با آمریکا امضا کردیم ما را برده آمریکا ساخت باید به این موضوع اعتراف کنیم تا زمانیکه ما از این بردگی بیرون نیامده ایم ما خود هیچکاری را نمی توانیم انجام دهیم و این دیگران هستند که در مورد ما تصمیم می گیرند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.