سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

رویترز: داعش در افغانستان و پاکستان مهجور ماند

رویترز در گزارشی به تعداد اندک حامیان داعش در افغانستان و پاکستان اشاره کرد و آن را در نتیجه قدرتمند بودن طالبان و القاعده دانست.

 پایگاه اینترنتی رویترز در گزارشی به  تعداد محدود و کم عناصر داعش در کشورهای ناامن خاورمیانه مانند افغانستان و پاکستان اشاره کرد و نوشت: در افغانستان و پاکستان، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و طالبان هنوز قدرت برتر را در دست دارند و به همین دلیل داعش نتوانسته است طرفداران زیادی در این کشورها به دور خود جمع کند.

رویترز در ادامه نوشت: حملات موشکی جنگنده‌های آمریکایی که سرکرده‌های داعش را در افغانستان و پاکستان به هلاکت رساند، آخرین امیدهای این گروه تروریستی را برای گسترش حوزه فعالیت‌های خود فراتر از سوریه و عراق بر باد داد.

داعش صدها تروریست را در افغانستان و پاکستان جذب گروه خود کرد و امیدوار بود به جای لیبی، که این روزها تحت شدیدترین حملات ضد داعش قرار دارد، دامنه فعالیت‌های تروریستی خود را به آسیای میانه گسترش دهد و راهی به سوی استان ننگرهار افغانستان محل اقامت "حافظ  سعید خان،" سرکرده داعش در افغانستان، بیابد؛ اما حملات جنگنده‌های آمریکایی در 26 ژوئیه (5 مرداد) موجب به هلاکت رسیدن "سعید خان" شد.

مقامات امنیتی و کارشناسان منطقه‌ای معتقدند داعش این روزها در افغانستان و پاکستان فقط به یک نام و یا یک "برند" تبدیل شده است و کسی آن را یک گروه نظامی منسجم نمی‌داند. یک افسر پلیس پاکستانی در اسلام آباد گفت: عناصر داعش مایل هستند در سراسر جهان بگردند و با تبلیغات برای خود حامیانی پیدا کنند. آنها خواستار گسترش فعالیت‌های خود فراتر از مرزهای عراق و سوریه هستند؛ اما در افغانستان و پاکستان با استقبال کمرنگی مواجه شدند.

نگرانی درمورد حضور داعش در افغانستان و پاکستان زمانی شدت گرفت که القاعده در سال 2014 به کشورهای سوریه و عراق راه یافت و برنامه تبلیغات گسترده خود را در سراسر جهان به اجرا گذاشت. در آن زمان عده‌ای پیش‌بینی کردند داعش درصدد انجام اقدامی متقابل به مثل برمی‌آید و تلاش خواهد کرد در پاکستان و افغانستان نفوذ کند. این نگرانی زمانی به حقیقت پیوست که داعش در ولایت خراسان افغانستان اعلام حکومت خودمختاری کرد. در پاکستان و افغانستان 2 انفجار تروریستی رخ داد که بیش از 70 کشته برجای گذاشت و داعش مسئولیت ان را بر عهده گرفت. مقامات امنیتی پاکستان و کارشناسان نظامی در مورد دخیل بودن داعش در این دو انفجار ابراز تردید کرده‌اند. آنچه از شواهد برمی‌آید، انفجار در بیمارستان کویته (نزدیک به مرز افغانستان و شهر قندهار) از سوی گروه شبه نظامی "جماعت احرار،" شاخه‌ای از طالبان، برنامه‌ریزی شده بود.

"مایکل کوگلمن،" کارشناس حوزه آسیای جنوبی در مرکز "وودرو ویلسون،" در این باره گفت: عربستان به شکل فزاینده‌ای درصدد دفاع از آنچه خلیفه خودخوانده می‌نامد است، این تلاش پس از تشدید حملات علیه داعش در عراق و سوریه افزایش یافته است. در معرض خطر قرار گرفتن موقعیت داعش در عراق و سوریه به این گروه تروریستی انگیزه داده است تا به دنبال نفوذ در سرزمین‌های جدید باشند.

تا دو سال پیش از داعش به عنوان یک گروه تروریستی مخوف و بی‌رحم یاد می‌شد و در میان دیگر گروه‌های افراطی، اعتبار بیشتری را به خود اختصاص داده بود؛ اما حالا وضع فرق کرده است. عناصر افراط ‌گرا داعش را قدرت برتر نمی‌دانند و تمایلی به ملحق شدن به این گروه تروریستی ندارند. "جماعت احرار" در سال 2014 با "ابوبکر بغدادی،" سرکرده داعش، بیعت کرده بود؛ اما چند ماه بعد از این تصمیم منصرف شده و بار دیگر زیر پرچم طالبان قرار گرفت. داعش بارها اعلام کرد به دنبال گسترش قلمرو خود در "ولایت خراسان" است؛ اما این خواسته به دلیل کمبود نفرات و همراه نشدن دیگر گروه‌های افراطی با داعش هنوز محقق نشده است.

رویترز در پایان نوشت: در کشورهای پاکستان و افغانستان هنوز قدرت برتر گروه‌های تروریستی در دست القاعده و طالبان است و داعش برخلاف تصور اولیه در این کشورها مهجور ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.