سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

ربانی در آغاز نشست چهارجانبه از طالبان خواست تا به روند صلح بپیوندند

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه دیروز در آغاز نشست چهارجانبه صلح از طالبان خواست تا پیشنهاد حکومت افغانستان را در رابطه با گفت وگوهای صلح بپذیرند.

وی اظهارداشت: "می‌خواهم بگویم که آمدن صلح بی‌درنگ آرزو و خواست هر افغان است و یک پیش شرط برای صلح در یک ساحۀ گسترده بخصوص پاکستان این است که این کشور همسایه هم از تهدید هراس افگنی و خشونت در امان نبوده است".

آقای ربانی خاطرنشان کرد: "هیچ فامیل در افغانستان نیست که از دست فعالیت‌های کشنده و بی رحمانۀ هراس افگنی که همه روزه در شهرها و قریه‌های ما اتفاق می افتد؛ متأثر نشده باشد. اطفال ما در راه مکتب مورد حمله قرار می‌گیرند. مساجد و مکان‌های عمومی تحت نام دین که در حقیقت حامی صلح و همزیستی مسالمت آمیز است، منفجر می‌شوند."

وزیر امور خارجه ادامه داد: "از همین رو به نماینده‌گی از مردم و حکومت افغانستان از این فرصت استفاده می‌کنم و از طالبان می‌خواهم تا پیشنهاد صلح ما را بپذیرند و به میز گفت‌وگو بیایند تا باشد که اختلافات ما را از یک راه سیاسی حل کنیم و خواست حقیقی و منطقی مردم افغانستان را که صلح دوامدار است بر آورده سازیم؛ این خواست مردم پشتیبانی این گروه چهارجانبه را نیز با خود دارد".

وی افزود که هرگونه تأخیر برای آمدن به میز گفت‌وگو از طرف طالبان این گروه را در نظر مردم افغانستان بیشتر به انزوا خواهد کشید.

ربانی بیان داشت: "آنانی که این فرصت را از دست می‌دهند تا با روند صلح و آشتی بپیوندند، نشان خواهند داد که یک افغانستان با حاکمیت، مستقل، باثبات، آرام و مرفه به نفع ایشان نیست و اینکه تنها اهداف آنها هراس افگنی و تخریب است. از این رو ما آرزو داریم که این گروه چهارجانبه راه‌های معامله با آنها که از آمدن به گفت‌وگو انکار می‌کنند را نیز دریابد".

وی گفت که نشست چهارجانبۀ دیروز نتیجۀ آماده‌گی‌ها و گفت‌وگوهای دومدار میان افغانستان؛ پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین است.

نشست‌های چهارجانبه بعد از آن طرح ریزی شد که رئیس جمهور اشرف غنی و نخست وزیر پاکستان نواز شریف در ماه نومبر سال گذشته میلادی در پاریس دیدار کردند و بعد از آن نشست‌های مهم دیگری در حاشیۀ نشست قلب آسیا یا پروسۀ استانبول در ماه دسمبر در اسلام آباد صورت گرفت می‌باشد.

ربانی افزود: "ما اهمیت خاصی به گفت‌وگوها و تصمیم‌ها در این چهارچوب داریم تا بتواند یک راهکار مشخص را برای کار و همکارهای مؤثر برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان، پاکستان و منطقه ارائه کند".

وی ادامه داد که اراده جمعی این گروه افغانستان را تشویق کرد تا از یک روند صلح نتیجه گرا که بتواند به جنگ پایان دهد و به تمام معنی حمایت کند.

ربانی افزود که دولت و مردم افغانستان مطمئن هستند که با حمایت امریکا و چین می‌توانند یک روند مؤثر صلح را به راه اندازند؛ که بتواند نتایج مثبت و به موقع را به دست دهد.

وزیر امور خارجه گفت: "هرچند که ما می‌دانیم یک صلح دوامدار مستلزم صبر و تعهد است، مگر به همین مثابه مهم است که در نظر داشته باشیم که مردم یک روند صلح بی پایان و بدون نتیجه محسوس را قبول نخواهند کرد. از این رو وقتی که ما به پیش می‌رویم مردم افغانستان موفقیت ما را نظر به فوریتی که ما امروز به آن کار می‌کنم مورد نقد قرار خواهد داد".

آقای ربانی تأکید کرد: "می‌توانم با کمال اطمینان بگویم که ما یعنی مردم و دولت افغانستان مانند همیشه آماده‌ایم که با گروه طالبان با یک اعتقاد خوب که بتوانیم به یک راه حل صلح آمیز دست یابیم و داخل گفت‌وگوهای صلح شویم. در این راه حل مسالمت آمیز باید به قانون اساسی افغانستان و دست آوردهای ۱۴ سال گذشته بخصوص حقوق بشر و حقوق زنان ارج گذاشته شود".

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.