سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

درنگی بر وضعیت آموزشی در مکاتب خصوصی بلخ

در آستانه پایان سال تحصیلی و ختم دوره امتحان سالانه مکاتب در ولایت بلخ یکی از مکاتب خصوصی این ولایت که در چارچوب برنامه های ریاست معارف این ولایت فعالیت می کند، جشن بزرگی را به مناسبت پایان سال تحصیلی برای دانش آموزان صنف اول و دوم این مکتب با حضور اولیای دانش آموزان و به هدف تشویق بیشتر آنان برای فراگیری دانش در سال های آینده برگزار نمود.

بانو پروین حارس معاون ریاست معارف ولایت بلخ که در این محفل صحبت می نمود، اصول صنفی را اساس و بنیاد آموزش در جهان خوانده و اضافه کرد که رفتار خوب و مناسب آموزگاران و ایجاد فضای دلچسپ و متناسب با روحیه کودکان در داخل مکتب سبب می شود تا دانش آموزان با شوق و علاقه فراوان به مکتب رفته و با انگیزه بهتر به یادگیری روی آورند.
حسینی رشید کارشناس مسایل آموزشی و تربیت کودک و مدیر مکتب خصوصی نیکان هدف از برگزاری این جشن که به جشن " الفبا" مسما شده است، را تشویق بیشتر دانش آموزان خردسال به مناسبت پایان دوره یکساله آنها اعلام نموده و همچنین اضافه کرد که در کنار اینها، یک نمایشگاه از آثار هنری و کارهای دستی دانش آموزن صنوف پنجم و ششم نیز برگزار شده است تا آنان نیز با انگیزه و نیروی بیشتری در سال های آینده به فراگیری دانش بپردازند.
به گفته آقای حسینی برای اولین بار چنین ابتکاری از سوی آنها در ولایت بلخ بخرج داده شده بود، اما در سالهای اخیر برخی از مکاتب دیگر نیز اقدام به برپایی چنین جشنهایی نموده اند.
محمد ایوب همکار آمر معارف شهری ولایت بلخ از روند روبه رشد مکاتب خصوصی در چارچوب وزارت معارف کشور ابراز خوش بینی نموده و می افزاید تنها در شهر مزار شریف اکنون ۳۵ باب مکتب خصوصی فعال است و در کنار آنها ۵ باب مکتب دیگر در ولسوالی های نهرشاهی، حیرتان و بلخ نیز به فعالیت آغاز کرده اند که در مجموع آمار این مکاتب به ۴۰ باب می رسد.
به گفته آقای همکار در سال پیش رو حدود ۲۲ هزار دانش آموز از صنف ۱۲ مکاتب بلخ فارغ گردیده و بیشتر شان فرم شمولیت در کانکور را نیز اخذ کرده اند و در روزهای آینده پروسه ثبت نام آنها در کانکور به پایان خواهد رسید.
هر چند بیشتر مردم از روند روبه رشد و کیفیت بهتر آموزشی در مکاتب خصوصی ولایت بلخ ابراز رضایت می کنند، اما بعضی از مردم که به دلیل فقر شدید مالی توانایی پرداخت فیس ماهانه این مکاتب را ندارند؛ از بالا بودن هزینه تحصیل در این مکاتب شکایت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.