سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

برگزاری امتحان کانکور در بلخ

پیام آفتاب: مسئولان دانشگاه بلخ در شمال افغانستان از آغاز اخذ آزمون کانکور در این ولایت خبر داده و اذعان داشتند که امسال بیش از 20 هزار داوطلب در این آزمون شرکت نموده و بیش از 270 نفر از اساتید، بر این روند نظارت می‌کنند.

مسئولان دانشگاه بلخ در شمال افغانستان از آغاز اخذ آزمون کانکور در این ولایت خبر داده و اذعان داشتند که امسال بیش از 20 هزار داوطلب در این آزمون شرکت نموده  و بیش از 270 نفر از اساتید، بر این روند نظارت می‌کنند.
همایشی برای چگونگی برگزاری و نیز افتتاح آزمون کانکور ولایت بلخ با حضور شماری از هیت وزارت تحصیلات عالی، مسئولان ادارات محلی، نمایندگان مردم بلخ در شورای ولایتی و نیز مسئولان امنیتی امروز (سه شنبه 30 جدی) در تالار دانشگاه بلخ برگزار شد.
«مکمل الکوزی» رئیس دانشگاه بلخ که در حاشیه ی این همایش با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: از سراسر ولایت بلخ 20117 نفر داوطلب در آزمون کانکور شرکت کرده اند که 45 درصد آنان را دختران تشکیل می دهند.
آقای الکوزی می گوید: در سال گذشته تحصیلی دانشگاه بلخ بیش از 5 هزار دانشجو جدید را جذب کرده بود که امسال این امار به بیش از 6 هزار دانشجو جدید در 16 دانشکده دانشگاه بلخ می‌رسد.
وی با بیان اینکه آزمون کانکور در ولایت بلخ در مدت 4 روز (سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) از داوطلبان اخذ می گردد، افزود: 30 نفر در تشکیلات هیت وزارت تحصیلات عالی و 270 نفر از اساتید دانشگاه از این پروسه نظارت می کنند.

برخی از اظهارات وجود دارد که شماری از داوطلبان کانکور با استفاده از وسایل تخنیکی مانند (تلفن همراه، بلوتوت، کمره و نیز دیگر تجهیزات تخنیکی) زمینه نقل را فراهم می کنند اما رئیس دانشگاه بلخ تاکید کرد که بررسی و نظارت دقیق در این پروسه وجود دارد.
نامبرده تصریح کرد: اداره دانشگاه بلخ با همکاری هیئت عزامی کابل، نیروهای پولیس ملی و امنیت ملی نظارت دقیق و تلاش منظم را در دروازه های مرکز اخذ امتحانات روی دست گرفته است و هر نفر از داوطلبان به گونه درست تلاش می گردد.
در همین حال «بری صدیقی» معاون امور محصلان وزارت تحصیلات عالی کشور که برای نظارت بر پروسه ی آزمون کانکور به ولایت بلخ آمده است می گوید: به هیچکس اجازه داده نمی شود که در پروسه ی ملی آزمون کانکور مداخله نماید.
به گفته ی معاون امور محصلان وزارت تحصیلات عالی کشور امسال بیش از 300 هزار دواطلب در آزمون کانکور در سراسر افغانستان شرکت کرده اند که در سال تحصیلی (1394) بیش از 55 هزار آن در تحصیلات عالی و 37 هزار نفر آن در تحصیلات نیمه عالی دولتی جذب خواهند شد.
براساس گفته های آقای صدیقی تاهنوز آزمون کانکور بیش از 30 ولایت اخذ گردیده است و با مشکلات عمده‌ای که پروسه امتحانات را به طور کلی صدمه زد، روبرو نشده اما در چند ولایت با چالش های کوچک مانند مداخله افراد غیر مسئول مواجه شده که این پروسه در آنها باطل اعلام گردیده است.
این در حالی است که دانشگاه بلخ از معتبرترین دانشگاه های افغانستان بحساب می آید که هم اکنون بیش از 14 هزار دانشجو در 16 فاکولته روزانه، 6 فاکولته شبانه و 3 پروگرام ماستری در این دانشگاه مشغول ادامه تحصیل می باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.