سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

کارشناس روس: افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان ثمره دموکراسی آمریکایی است

یک کارشناس روس در مقاله ای خاطر نشان کرد که از زمان حضور نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور دهها برابر افزایش یافته است.

«میخاییل شینکمان» روز یکشنبه در مقاله ای در خبرگزاری ریانووستی نوشت: تولید بسیار وسیع مواد مخدر در افغانستان ثمره دموکراسی آمریکایی است.
وی افزود: آمریکا کمکی برای توسعه بخش های اقتصادی افغانستان نکرد و سیاست های واشنگتن منجر به رونق بی سابقه کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در این کشور شده است.
کارشناس روس در مقاله خود با استناد به گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نوشت: در سال 2014 کشت خشخاش در افغانستان به میزان بی سابقه ای افزایش یافت و در حال حاضر 224 هزار هکتار اراضی مزروعی این کشور تحت کشت خشخاش قرار دارد که 7 درصد بیشتر از رقم سال گذشته است.
وی افزود: کارشناسان برآورد کرده اند از این میزان خشخاش می توان شش و نیم هزار تن تریاک تولید کرد و این کشت و کارها تحت نظارت نیروهای آمریکایی انجام می گیرد.
شینکمان با کنایه افزود: به این ترتیب وضعیتی پیش آمده است که آمریکا در طول 13 سال مبارزه با طالبان، بذر دموکراسی در افغانستان پاشید و بجای آن خشخاش درو کرد.
وی با اشاره به افزایش هر ساله تولید مواد مخدر در افغانستان اضافه کرد: در طول حضور آمریکا در افغانستان ، تا سال 2011 تولید مواد مخدر در این کشور افزایش یافت و نیروهای امریکایی هیچ اقدام موثری برای توقف این روند انجام ندادند.
کارشناس روس نوشت: از اظهارات رسمی مقامات آمریکایی چنین برداشت می شود که آنها نمی خواهند با مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان، دشمن تراشی کنند.
به گفته این کارشناس روس، تجارت مواد مخدر در افغانستان سالانه 50 میلیارد دالر درآمد دارد و برخی کارشناسان معتقدند مقامات آمریکایی از این تجارت سهم خود را می برند.
وی اضافه کرد: علاوه بر درآمد بسیار بالا، قاچاق مواد مخدر راه بسیار ساده ای برای فشار بر برخی کشورهای اوراسیا و آسیای مرکزی است.
در این مقاله خاطرنشان شده بخشی از مواد مخدر افغانستان به ایران، روسیه و چین قاچاق می شود و در واقع مواد مخدر سلاح راهبردی آمریکا است.
شینکمان با اشاره به افزایش دهها برابری کشت مواد مخدر در افغانستان در طول حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نتیجه گیری کرد: آمریکا اگر می خواست با طالبان مبارزه واقعی کند باید با تولید مواد مخدر مبارزه کند زیرا قاچاق مواد افیونی بخش قابل توجهی از درآمد جنبش طالبان را تشکیل می دهد.
وی افزود: مقامات آمریکایی ترجیح می دهند این واقعیت را که قاچاق مواد مخدر درآمد اصلی گروه های تروریستی را تشکیل می دهد، نادیده بگیرند و برای توجیه خودداری نیروهای آمریکایی از مبارزه با مواد افیونی ادعا می کنند که شورای امنیت فقط مجوز مبارزه با تروریست ها را در افغانستان به نیروهای خارجی داده است.
وی در پایان مقاله خود نوشت: آمریکا زمانی که وارد افغانستان شد پیش بینی نمی کرد که اقداماتش برای مبارزه با تروریست ها و برقراری ثبات در این کشور ناکام بماند اما می دانست در چه مکانی زمین مساعدی زیر کشت خشخاش برود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.