سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

ریاست شورای اجرایی کشور بر شما گوارا باد

در این مطلب ضمن تقدیر از ایستادگی و پافشاری داکتر عبدالله برای احقاق حقوق حامیانش و دفاع و صیانت از آرای مردمی که صادقانه به پای صندوقهای رای رفتند، نگاهی می اندازیم به زندگینامه رییس شورای اجرایی کشور

پس از اعلام گزارش کمیسیون انتخابات، داکتر احمدزی به عنوان رییس جمهور و داکتر عبدالله به عنوان متصدی احراز کرسی ریاست شورای اجرایی کشور منصوب شدند. البته پس از مراسم تحلیف طی اولین فرمان، پست ریاست اجرایی دولت وحدت ملی ایجاد خواهد شد و رهبری تیم دوم یکی از شخصیت های مورد نظر خود را برای این پست معرفی خواهد کرد یا خودش منحیث رییس اجرایی افغانستان ایفای وظیفه می نماید.

لذا در همین مطلب ضمن تقدیر از ایستادگی و پافشاری داکتر عبدالله برای احقاق حقوق حامیانش و دفاع و صیانت از آرای مردمی که صادقانه به پای صندوقهای رای رفتند، نگاهی می اندازیم به زندگینامه رییس شورای اجرایی کشور.

داکتر عبدالله عبدالله فرزند غلام محی الدین خان زمریانی، سناتور انتصابی از ولایت قندهار در دور آخر شورا در دولت شاهی، در سنبله سال ۱۳۳۸ خورشیدی برابر با ۱۹۶۰ میلادی در یک خانواده متدین در شهر کابل متولد گردیده است.

پدر عبدالله از قوم پشتون ولایت قندهار و مادرش از قوم تاجیک ولایت پنجشیر بوده و در کابل زندگی می‌کردند.

محترم عبدالله درس‎های کلاس اول را در ولایت قندهار و پس از آن دوره‎ ی ابتدایی را مدرسه غازی محمد ایوب خان در کابل فرا گرفته و در سال 1355 هجری خورشیدی از لیسه نادریه فارغ التحصیل شد. سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته چشم پزشکی دانشکده طب معالجوی دانشگاه کابل ادامه داد و در سال 1362 هجری خورشیدی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد تا سال ۱۳۶۳ در شفاخانه نور بعنوان چشم پزشک مشغول خدمت بود.

در سال ۱۳۶۳ به پاکستان مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۶۴ در شفاخانه سید جمال‌الدین اسدآبادی مشغول خدمت به مهاجرین افغانستان گردید.

در سال ۱۳۶۴ وارد جبهه های جنگ علیه نظامیان شوروی گردید و بعنوان سرپرست صحی جبهه پنجشیر و سپس بعنوان مشاور و همکار احمدشاه مسعود تا آزادی کابل مشغول خدمت بود.

وی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی در کابل بعنوان رییس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی و در سال ۱۹۹۷ بعنوان معاون وزارت خارجه تقرر حاصل نمود. همچنان در سال ۱۹۹۹ سرپرستی وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان را بعهده داشت.

داکتر عبدالله از سال 1371 تا 1375 هجری خورشیدی سخنگوی وزارت دفاع بود، اما پس از سقوط کابل به دست طالبان به سمت معاون وزارت خارجه دولت استاد برهان‎الدین ربانی رییس جمهور وقت منصوب شد.

پس از شکست مجاهدین در کابل در سال 1375 تا 1380 هجری خورشیدی عبدالله به سمت معاون و سرپرست وزارت خارجه دولت مجاهدین به رهبری ربانی منصوب شد.

پس از سقوط دولت طالبان توسط آمریکا و متحدین آن کشور در پاییز سال 1380 هجری خورشیدی عبدالله از سمت سرپرستی وزارت خارجه به وزارت خارجه رسید و در دوره‎های موقت و انتقالی نیز همین سمت را برعهده داشت.

محترم عبدالله در سال 1385 هجری خورشیدی پس از 5 سال وزارت از سوی محترم حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از سمتش برکنار شد و رنگین‎دادفر اسپنتا به سمت وزارت خارجه رسید.

پس از آنکه عبدالله از وزیری امور خارجه برکنار شد، ایتلافی به نام «تغییر و امید» را با رهبران جهادی، اعضای پارلمان و مجلس سنا و همچنین رهبران احزاب سیاسی تشکیل داد و خود را برای شرکت در انتخابات سال 1388 هجری خورشیدی آماده کرد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 هجری خورشیدی شرکت کرد، اما در رقابت با حامد کرزی، رمضان بشردوست و اشرف‎غنی احمدزی نتوانست در دور اول به پیروزی دست یابد. نتیجه آرا نشان می داد که انتخابات باید با حضور عبدالله و کرزی به دور دوم برود اما داکترعبدالله با بیان اینکه " تقلب آنقدر گسترده است که اگر چندین بار هم انتخابات برگزار شود، باز هم رییس جمهور حامد کرزی خواهد شد" از شرکت در دور دوم انصراف داد.

داکتر عبدالله پس از آنکه در دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ناکام شد، جبهه اپوزیسیون دولت کرزی شد و پس از چندی با همکاری رهبران جهادی و احزاب سیاسی این کشور ایتلافی انتخاباتی را به منظور شرکت در انتخابات سال جاری تشکیل داد.

پس از برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری در 16 حمل سال 1393 هجری خورشیدی افغانستان که رقابت بین هشت نامزد انجام شد، داکتر عبدالله و اشرف‎غنی احمدزی به دور دوم رفتند. با آنکه عبدالله نسبت به احمدزی در دور اول انتخابات پیشتاز در آرا بود، اما نتوانست بیشترین آرا را در دور دوم انتخابات از آن خود کند که البته تیمش تحت عنوان " اصلاحات و همگرایی" مدعی تقلب گسترده و مهندسی شده از سوی رقیبش اشرف غنی رهبر تیم " تحول و تداوم" بود.

پس از سه ماه جنجال و کشمکش بر سر بازشماری مجدد آرا و توافقنامه های پی در پی و میانجیگری های سازمان ملل و آمریکا و دولت کابل، بالاخره وی برای ایجاد دولت وحدت ملی با اشرف‎غنی متحد شد و بر اساس توافق صورت گرفته، قرار است، وی تا چند روز آینده به عنوان رییس شورای اجرایی دولت اشرف‎غنی انتخاب شود.

لازم به ذکر است که داکتر عبدالله به زبانهای پشتو، دری و انگلیسی تسلط و همچنین به زبانها عربی و فرانسوی نیز آشنایی دارد. همچنین نتیجه ی تاهل داکتر عبدالله سه دختر و یک پسر می‌باشد.

به هر حال به ایشان نیز پیروزی در انتخابات را تبریک می گوییم هرچند که رتبه ی دوم و کسب ریاست شورای اجرایی کشور باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.