سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

سرزمین افاغنه

آخرین اخبار در رابطه با کشور من افغانستان

کری: آمریکا در برابر چین ژاپن را تنها نمی‌گذارد

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن منطقه دفاع هوایی جدید چین را به رسمیت نمی‌شناسد گفت کشورش در برابر حمله چین از متحدان خود دفاع خواهد کرد.

 به نقل از راشا تودی، دیپلمات ارشد آمریکا گفت که واشنگتن در تنشهای ارضی شرق دور از متحدانش در برابر چین حمایت می‌کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد که در صورت تشدید تنش در دریای چین شرقی دولت باراک اوباما به کمک دولت ژاپن خواهد شتافت.

براساس این گزارش، اواخر سال 2013، دولت چین با اعلام یک منطقه دفاعی جدید در دریای چین شرقی بین ژاپن و تایوان موجب خشم مقامات ژاپنی شد. جزایر تحت حاکمیت ژاپن که مورد ادعای چین است نیز در این منطقه دفاعی جدید قرار گرفته است.

در پاسخ به این اقدام چین، دولت آمریکا یک هواپیمای نظارتی و یک بمب افکن B-52 خود را به منطقه دفاع هوایی جدید چین اعزام کرد.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سفر خود به ژاپن در دسامبر 2013 گفت: آمریکا عمیقا نگران تلاشهای یک جانبه برای تغییر وضع موجود در دریای چین شرقی است.

جان کری نیز در دیدار روز جمعه خود با وزیر خارجه ژاپن گفت که در یک حمله از سوی چین، آمریکا ژاپن را تنها نخواهد گذاشت. واشنگتن به تعهدات امنیتی خود با متحدانش پایبند است.

وی افزود: آمریکا منطقه دفاع هوایی جدید چین را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.

تنش در روابط پکن و توکیو بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی از ماهها قبل افزایش یافت. اعلام منطقه هوایی جدید چین و بازدید شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از معبد جنجالی یاسوکنی نیز بر شدت این تنشها افزوده است.

رهبران جدید دو کشور تا کنون هیچ دیدار رسمی با یکدیگر نداشتند و امتناع از ملاقات از سوی رهبران این دو کشور رقیب بر وخامت اوضاع افزوده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.